jul_hero

Julbasaren

Missa inte kårens årliga julbasar!

Julbasaren

Den som rört sig runt Östermalmstorg den första advent vet säkert redan att vår scoutkår varje år anordnar en julbasar i Hedvig Eleonora kyrkas församlingshem på Jungfrugatan.

Under dagen hjälps vi i kåren, 80-åring som 8-åring, åt att starta igång julstämningen genom att sälja adventsljus, begagnade saker och böcker, kalendrar och lotter till vänner, familj och andra besökare. Dessutom brukar det bjudas på en och annan ackompanjerad julsång och en väldig massa julfika.

Vår julbasar är inte bara ett smart och klimatvänligt sätt att hitta julklappar och en fin start på advent, utan också ett sätt för oss att visa upp vår kår och få in pengar för att kunna bedriva vår verksamhet. Varje år genomför vi basaren med hjälp av frivilliga scouter och scoutföräldrar. Nästa år hoppas vi på att få se just dig där – här kan du se hur du kan bidra!

Trångt hemma?

Innan basaren samlar vi varje år in saker att sälja. För den som tidigare haft svårt att komma igång med förrådsrensningen eller inte vet vad den ska skänka sina prylar är detta årets chans! Vi tar tacksamt emot allt som är helt och rent, men undanber oss kläder då vi har svårt att sälja dem – ge gärna sådant till din lokala second hand eller lämna in trasiga plagg för återvinning istället! Till exempel urvuxna skridskor och friluftsplagg efterfrågas dock varje år och sådant tar vi därför gärna emot.

Bakexpert eller glad amatör?

Under en julbasar med Hedvig Eleonora scoutkår går närmare 600 lussekatter åt för att stilla de fikasugna gästernas hunger. Kåren anordnar ett gemensamt baktillfälle inför basarerna, men vi blir väldigt glada när vi får fikabröd, pepparkakor, julgodis, hemkokt marmelad och matbröd donerat till försäljningsbordet för hembakat. Under dagen behöver vi alltid hjälp med kokning av kaffe och uppläggning av fika i caféet.

Stark?

Dagen innan basaren hjälps vi åt att plocka fram donerade föremål och våra försäljningsstånd från kårförrådet och möblera församlingshemmet. På kvällen efter basaren hjälps vi åt att sortera och frakta bort det som blivit över när vi stängt. Framför allt våra böcker väger en del, och därför blir vi väldigt glada om man hjälper till med bärande och transport. Ju fler vi är desto snabbare går det!

Planerings-ess?

Kåren hjälps åt att genomföra julbasaren, men varje år finns det också en grupp hjältar som redan under hösten ses och håller i planeringstrådarna. Har du varit med under tidigare basarer och vill engagera dig mer i dem, kommit på ett möjligt utvecklingsområde eller är du enbart intresserad av hur planeringsgruppen fungerar – ta kontakt med kårens basaransvariga Eva Löfgren!