Vår scoutlokal

Platsen där vi möts för att lära, utmana och förändra!

Vår scoutlokal ligger i markplan i en bostadsrättsförening på Storskärsgatan 4, precis invid Tessinparken, ingången hittar man från baksidan, ned för den lilla trappen. I vår lokal har vi en utegård mellan huskropparna vid Tessinparken utanför oss. Det är lågtrafikerat och ingen som helst bilåkning utanför lokalen. Detta ger barnen frihet att leka precis utanför dörren utan att behöva oroa sig. Bara ett stenkast bort har vi Tessinparken, med planteringar, fontäner, lekplatser och liknande, och åt andra hållet har vi Gärdet med allt vad det innebär. För att vara mitt i stan är vi verkligen i ett härligt grönt område.

Man hittar enklast till lokalen genom att ta tunnelbanan till Karlaplan och gå upp mot Valhallavägen, uppgång mot Tessinparken. Med parken framför sig så ligger lokalen på höger hand, med ingång precis innan Storskärsgatan. Väljer man istället att åka buss så kan man ta buss 1 mot Frihamnen och kliva av vid Storskärsgatan. Därifrån är det ca 50 meter till dörren. Andra hållplatser som funkar lika bra är Gärdet med tunnelbana eller buss 62 mot Storängsbotten, men då blir promenaden aningen längre.

Lokalen är uppdelad i en liten entré, ett stort allrum i L-form med litet kök och toalett/dusch. Innanför allrummet har vi det som vi kallar mellanrummet, ett lite mindre rum med sittplatser för ca 12 personer och gamla fina väggmålningar från vår tidigare lokal uppsatta längs väggarna. Här når man också materialförrådet och  lägerförrådet, liksom ledarrummet, där bara de stora scouterna befinner sig, för att kunna ordna allt inför möten, läger och liknande.

Vi har verksamhet i lokalen varje vardagskväll och ibland på helger. Även styrelsen för bostadsrättsföreningen har styrelsemöten i lokalerna.