bakgrund_hero

För föräldrar

"En scout känner ansvar för sig själv och andra."

För föräldrar

Information från oss i kåren till alla scoutföräldrar.

Föräldrainsats/föräldraledare

Hedvig Eleonora Scoutkår har funnits i många former genom åren, och just i denna ficka i tiden befinner vi oss i en situation där vi på grund av utbildningar utomlands, förändrade livssituationer och en del nyfödda framtida scouter har färre aktiva ledare än vi tidigare haft i kåren. All vår verksamhet grundar sig i de scoutmöten vi bedriver för barn och unga på vardagskvällar. Dessa är helt beroende av att vi är tillräckligt många vuxna på plats för att kunna genomföra dem på ett roligt, säkert och scoutmässigt sätt.

Vi i kåren har under sommaren 2019 fört en diskussion om hur vi ska kunna behålla samma kvalitet och frekvens på våra scoutmöten med en reducerad ledarskara, och landat i ett sätt vi fått rekommenderat av andra scoutkårer i Stockholm och tror kommer innebära en ännu aktivare och bättre scoutkår! Kortfattat innebär den här förändringen att vi istället för att som tidigare erbjuda tillfällen där ni som föräldrar kan hjälpa till i kåren, kommer ställa krav på att alla gör det vid minst ett tillfälle per termin.

Vid varje terminsstart skickas det ut en insatslapp. Där kan ni fylla i om ni helst vill hjälpa till under till exempel ett möte, läger, en tävling, eller julbasaren.
Längst ned på denna sida finner ni en liknande, mer allmän insatsslapp från kårstyrelsen, denna går också jättebra fylla i och skicka in till oss.

Självklart går det alltid bra att vända sig till oss vid eventuella frågor eller funderingar. För mer information om vad för sorts hjälp som behövs på just ditt/dina barns avdelning, var god vänd er till respektive avdelningsledare.

Föräldraforum

Kopplad till vår Facebooksida finns numera en grupp för er föräldrar vi varmt rekommenderar alla att gå med i! Tanken är att den ska vara en plats där vi kan lägga upp information som rör samtliga föräldrar i kåren, köpande och säljande av utvuxna scoutsaker såsom friluftsbyxor, ryggsäckar och sovsäckar ska kunna ske och där ni ska kunna samordna er eller ställa frågor till varandra när sådana behov finns.

Den utan Facebook behöver dock inte frukta – precis som vanligt kommer information som rör avdelningen er scout går på att mailas ut till de mailadresser ni angivit på hälsokorten.

Direktlänk till föräldragruppen är https://www.facebook.com/groups/heforaldraforum/, kåren accepterar förfrågningar löpande.