Påta, vår scoutstuga

"Scouter genom alla tider har otaliga oförglömliga minnen från Påta-utfärder..."

Påta, Hedvig Eleonoras scoutstuga

6 km norr om Åkersberga (ca 3,5 mil norr om Stockholm) ligger kårens scoutstuga Påta. Inköpt 1939 och invigd 1943 (av Folke Bernadotte) har Påta genom åren tjänat som kårens vattenhål. Scouter genom alla tider har otaliga oförglömliga minnen från ”Påta-utfärder”. Påtas läge är idealisk för vår verksamhet; det ligger nära Stockholm men ändå i vildmarken. Inte bara kåren, utan även många andra kommer till Påta. T.ex. har Stockholm Scoutdistrikts stora hösttävling för rådspatruller och seniorlag, Scouternas Natt, gått av stapeln på Påta ett flertal gånger.

Påta ligger vid sjön Drängsjön och är en egendom på 10 tunnland med 7 stycken byggnader;

Stor-Påta, Lill-Påta, Mikro-Påta, Ny-Påta, Spol-Påta, Bastun, samt en Vedbod.

Utöver byggnaderna finns det många fina platser på Påta, t.ex. stranden, lägerbålsplatsen, samt flera ängar.

Vill du läsa mer om Påta? Läs stugförteckningen här!

Är du intresserad av att hyra Påta? Klicka här!

Påtabokningar