Kårgemensam information gällande coronaviruset (covid-19)

12 mars, 2020 av Anna-Maria Hjorth

Hedvig Eleonora följer alltid rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, WHO och Scouterna när det kommer till vår verksamhet. Idag släppte Scouterna information och riktlinjer för alla medlemmar gällande förhållningssätt till det nya coronaviruset covid-19. Vi omber samtliga medlemmar och målsmän läsa genom detta vid frågor om hur vi förhåller oss till spridningen av viruset, och även vidta de råd som står för att begränsa smittrisken (se länk längst ner i detta inlägg). Tillsvidare uppmanar vi därför alla HE-scouter att se till att utföra följande:

1. Tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten i minst 30 sekunder. Handsprit kan därefter användas som ett komplement till detta (kom ihåg hur vi har lärt oss på sjukvårdsmöten! ?)
2. Är du sjuk/förkyld, även med lindriga symptom, uppmanar Folkhälsomyndigheten dig att stanna hemma för att undvika att smitta andra ?
3. Hosta/nys i armvecket — tänk på att inte smitta andra som kanske har sämre immunförsvar, även om du har en vanlig förkylning. ?
4. Undvik sjuka personer både enskilt och i grupp för att undvika smitta själv ??

I övrigt fortsätter vår verksamhet som vanligt tillsvidare, enligt rekommendation från Scouterna och Folkhälsomyndigheten. Alla aktiva på avdelning kommer uppdateras löpande via mail från respektive avdelningsledare. Kom ihåg: är du sjuk, stanna hemma och vila upp dig — på Scoutmöten är vi friska och krya, och om inte måste vi vara hemma och vila så vi orkar ha kul sen igen! ??

Länk: Angående det nya corona-viruset covid19