Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på: scouterna gör dig redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är går i årskurs 2. Om du är äldre och inte varit scout innan är det inga problem alls – vem som helst kan bli scout, oavsett tidigare kunskap eller erfarenhet. Det finns ingen gräns för hur gammal man får vara när man börjar på scouterna.

Du börjar som spårarscout och blir sedan upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du sedan vara hela livet.

Vad gör vi?

Vi arbetar med scouternas olika verktyg för en utvecklande och spännande verksamhet, anpassad just för de barnen som är i vår verksamhet. Varje avdelning är unik, därför anpassar vi våra program, möten och ledarmetoder efter varje avdelnings behov och intressen. Programmet är dynamiskt och ger dig en värdefull fritidssyssla som utvecklar dig för hela livet.

Vi har naturen som vårt vardagsrum och lär oss bra saker som att kunna skriva chiffer (kodspråk/hemliga språk), knyta knopar, laga mat på stormkök, om flora och fauna, och en massa andra saker. Vi lär oss att samarbeta och samspela både i den stora gruppen som hel avdelning, men också inom små grupper i våra patruller, där alla får lära sig både följa och leda. Prova du också!

Testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.

Kontakta avdelningsledaren, så kan hen berätta mer och ni kan komma överens om när det passar. Kika bland våra avdelningar för att få rätt information om just din åldersgrupp.