Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjortan eller andra scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta (alternativt scoutmärkt t-shirt, -piké med märken) och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder skapar det en samhörighet och gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag. Scoutdräkten är det vi har på oss för att visa dels att vi är scouter utåt mot de som inte är scouter, och internt mellan scoutkårer för att visa från vilken scoutkår vi kommer.

Det som ingår i en korrekt scoutdräkt är:

• Scoutskjorta
  • Scouthalsduk och sölja
  • Papper och penna i bröstfickan
  • Kniv för de som har tagit knivbevis (och sytt på märket)
  • Slitstarka byxor (man får gräsfläckar när man leker och busar omkring, välj ett par man kan ha bara i scouterna om möjligt – så blir man inte ledsen när de blir lite trötta)
  • Jacka – man vet aldrig när vi väljer att vara ute

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.

Vissa scoutmärken, kallade förtjänstmärken, är ingenting man ska köpa själv, eftersom man ska ”förtjäna” märket. Märket får man sedan av kåren, för att sy fast det på sin scoutskjorta.

Om du har tappat ett märke finns möjligheten att lösa det. Prata med din avdelningsledare först. Ett förtjänat märke som kommit bort kan man köpa från kåren för tio kronor. Det första får man givetvis kostnadsfritt.

Vill du göra ett aktivt val när du handlar i shopen så kan man vid betalning välja vem som ska vara förmånstagare för köpet, det handlar om någon eller några procent av intäkterna. I så fall ni vill att scoutrörelsen i stort ska få del av återbäringen behöver ni inte aktivt välja, men om ni vill att Hedvig Eleonora Scoutkår ska få chansen att ta del av detta, så välj just Hedvig Eleonora Scoutkår i rullmenyn så kommer återbäringen att tillkomma vår kår.

Märkesordning: info från kåren

Här hittar ni information om hur man som scout ska sy på sina märken på skjortan! Observera att det är scouten själv som ska sy, inte mamma, pappa, mormor eller någon annan.