OQT2ZmG2

För scouter

"Var redo, alltid redo!"

Om du vill veta mer om vad som händer för just dig så hittar du alla lappar som är aktuella och annan information som kan vara bra att veta under fliken för din avdelning.

Scoutdräkten

För att läsa mer om scoutdräkten, klicka här!

Scoutdräkten är den klädsel vi har när vi är ute som scoutar; du känner säkert igen den klassiska blå scoutskjortan med tillhörande halsduk. Varje kår har en egen färg på halsduken för att skilja oss åt och visa vilken kår man kommer från – vår kårs färg är kaki, och alla scouter från vår kår har den färgen på sin halsduk. Halsduken får du av dina ledare under din tid som scout på den avdelning där du börjat, men scoutskjortan köper du själv antingen på Scoutshop.se eller i butik, till exempel Scoutkansliet på Fridhemsgatan 8,  Stockholm. Till scoutdräkten hör även sölja, papper och penna. Söljan byts varje gång du byter avdelning, då de hör ihop med avdelningen du går på för tillfället. Även denna får du av dina ledare, och är ingenting du kan eller ska köpa på egen hand. Pappret och pennan får du däremot se till att ha med dig själv!

Aktiviteter

Scouternas dag, höstdag, natt och Jamboree – det finns massa roliga saker vi gör på scouterna! Vill du läsa mer om dessa, klicka här.

Medlemstidningar

Scouterna har två medlemstidningar, en webbtidning för äldre scouter och en papperstidning för yngre scouter som kommer hem i din brevlåda. Stockholms Scoutdistrikt har en egen tidning utöver de andra två.

Scoutnytt är en webbtidningen för scouter över 13 år och ledare. Scoutnytt är en del av webbplatsen scoutservice.se.

Scouten är en papperstidning för alla svenska scouter under 13 år kommer ut med 4 nummer per år. I första hand vänder den sig till yngre scouter, men även scoutledare och föräldrar får lov att läsa Scouten!

Demed är den tidning som ges ut via Stockholms Scoutdistrikt och som ramlar ner i brevlådan ett par gånger varje år.

Medlemsavgift

I medlemsavgiften ingår det mesta av den verksamhet vi genomför. När vi har läger tillkommer oftast en extra avgift, som ska täcka mat och eventuellt specialmaterial för just det specifika lägret.

Just nu är medlemsavgiften i vår kår 700 kronor per år, eller 350 kronor per termin. Föräldrar som är aktiva som ledare i kåren och för våra ledare är avgiften densamma. Alla bidrar till kårens verksamhet genom just avgiften. Genom att betala medlemsavgiften blir du också försäkrad i verksamheten.

Den som betalar sin medlemsavgift blir också medlem i Stockholms scoutdistrikt och Scouterna samt i en av världsscoutorganisationerna, WOSM eller WAGGGS.

Försäkringar

Kåren och alla våra medlemmar är försäkrade genom Provins Insurance. Läs mer om våra försäkringar på www.provins.nu/scouterna.